Følg Magasinet Pegasus

World to the West leverer!

Anmeldelse for PC


World to the West, som er utviklet og utgitt av Rain Gamesminner ved første øyekast om en miks av to av våre kjære klassikere: Zelda og The Lost Vikings. Førstnevnte låner inspirasjon til den visuelle stilen i spillet, mens en del “game mechanics” er lånt fra det andre. Men klarer World to the West å markere seg selv blant kjempene?

 

 

En kjent og kjær formel

Spillet har en søt historie, om enn litt tynn. Til tider fikk den meg til å trekke på smilebåndene, men jeg ble aldri dypt investert i karakterenes motiver. Allikevel virker det som om at spillet er utmerket klar over dette, noe som gir en følelse av en uformell tilgjengelighet, som jeg lærte å sette pris på.

Spillets gameplay er, som mange andre ting i dette spillet, bygget på en velkjent og testet formel. Et annet spill som er et eksempel på dette kan være A Link to the Past fra Zelda-serien. Spilleren reiser rundt på et stort kart, som tilbyr fast-travel i form av totempåler som også fungerer som respawn-punkter ved død, og kan skifte mellom sine forskjellige karakterer.

Det er fire ulike karakterer i spillet. Hver har sitt særpreg og sine evner, som man kjenner igjen fra feks. The Lost Vikings. De forskjellige karakterene låser opp forskjellige evner i løpet at spillet, og det er spillerens oppgave å finne den rette kombinasjonen av karakterer og ever for å løse spillets puzzles. 

 

gentleman

Svært underholdende 

Spillets puzzles er generelt gjennomtenkte og underholdende. Man oppfordres og lokkes av spillet til å utforske og når man endelig klarer å komme frem til hvordan man skal komme seg til skattekisten, som “tilfeldigvis” er plassert svært synlig men ikke umiddelbart tilgjengelig, kjennes det svært tilfredsstillende ut. I tillegg finnes det hemmelige Scrolls som er ekstra vanskelige å nå frem til.

Diamantene man samler opp på veien kan man (for) sent i spillet bruke til å kjøpe ting, men du trenger langt fra alle sammen. Du vil uten problemer ende opp med et stort overskudd av diamanter, som er spillets in-game valuta.

Spillet har et kampsystem som ofte fungerer i samspill med å løse en puzzle. Man slåss veldig lite kun for kampens skyld, noe som gir fiendene en merverdi da de ikke bare er boksesekker eller fyll, men kan være nøkkelen til å løse eller fjerne en hindring i en puzzle — forvent dog en større utfordring i boss-kamper!

www2

Nydelig musisk, men varierende visuelt 

Lydsporet til spillet er passende og både effekter og evner lyder godt. Det er ikke noe voice-acting da all tale kommer i form av tekstbobler. Teksten er velskrevet og full av humor. Musikken er et stort lyspunkt i spillet og er ofte svært stemningsfull (spesielt i huler og grotter).

Visuelt sett har spillet en del humørsvingninger. Det er til tider veldig flott å se på, med en fargepalett og detalje-stil som bringer sterke minner frem om stilen brukt i Zelda på Nintendo, mens andre ganger er det ganske uinspirerende og lite detaljert. På sitt verste (i visse templer og huler) kan grafikken minne mer om et spill for tablet, mens på dets beste (snø-landskap) finnes det masse lekre detaljer og fluff.

 

World to the West? Ja takk!

Alt i alt er World to the West et spill jeg bare MÅ spille. Det er mange timers (ca. 8-9) god underholdning og man merker at utviklerne har utviklet seg siden deres forrige spilltittel. Sjekk ut spillet her! 

 

 

Les mer om