Magic entrer nok en gang arenaen med ny onlinesatsing

Magics nye onlinesatsing, “Magic the gathering Arena”, skal være en inngangsportal for nye spillere, men vil den leve opp til ambisjonene?

Magic Microprose, lansert i 1997
Microprose Magic: the Gathering, lansert i 1997

Helt siden de lisensierte det til Microprose i 1997 har Wizards forsøkt gjentatte ganger å etablere Magic: the Gathering på PC- og konsollmarkedene. Det klart viktigste av disse prosjektene har vært Magic Online, som er en direkte overføring av Magic i elektronisk form, med så godt som samtlige kort i spillets historie tilgjengelige. Magic Online har vært i kontinuerlig drift siden 2002, og er i sin tredje utgave nå. Her kan du spille turneringer i de fleste kjente format og et par mindre kjente, men for nye spillere har det mange av de samme hindringene som vanlig “papir-magic”; kortene koster penger og brukergrensesnittet er ikke spesielt nybegynnervennlig. Det har heller ingen AI man kan øve seg mot, bare matcher mot andre spillere. Magic Online har derfor alltid vært et tilbud for mer erfarne spillere heller enn et rekrutteringsverktøy.

 

I 2009 kom Duels of the Planeswalkers, som var free-to-play, med en mer brukervennlig utforming, forenklet gameplay og spill mot AI. Det inneholdt også en tutorial som lot nye spillere lære spillet fra grunnen av uten å kreve forhåndskunnskaper. Duels of the Planeswalkers ble en suksess, spesielt fordi det var den mest brukervennlige inngangsporten for nye spillere som ikke hadde andre spillere å lære av. Det ble fulgt opp av nye versjoner som fortsatte å videreutvikle konseptet i 2011 og hvert år etter det frem til 2014. I 2015 kom Magic Duels som erstattet de årlige nyutgivelsene med utvidelser så man slapp å starte med blanke ark for hver nye utgave.

Magic Duels, lansert 2009
Magic Duels, lansert i 2015

 

Magic Duels ble løpende oppdatert med de nyeste settene til og med Amonkhet, men Hour of Devastation kom aldri. I stedet lovet Wizards at noe stort var på vei, og den syvende september i år annonserte de Magic: the Gathering Arena. Arena lovte å være mer enn en polert utgave av Duels; spillopplevelsen er designet for å treffe en optimal balanse mellom flyt og fleksibilitet, og det visuelle designet ser ut til å være milevis over forgjengerne. I motsetning til Duels er det en fullstendig trofast gjengivelse av Magics regelsett, og nye sett vil bli tilgjengelige i sin helhet heller enn i avkortet og forenklet utgave. Man vil altså kunne bruke Arena til å spille Standard etter hvert, og draft ligger også i kortene; ingen av delene var noen gang mulig i de andre gratisvariantene.

 

Magic Online, som allerede tilbød det aller meste av limited- og constructedformater, hadde som nevnt problemer med høy terskel for nye spillere, og var i tillegg dørgende kjedelig å se på rent visuelt. Arena forsøker å bringe sammen brukervennligheten og tilgjengeligheten fra de gratis versjonene med dybden i Magic Online og samtidig få en fart og flyt som kan måle seg med for eksempel Hearthstone. Det skal ikke erstatte Magic Online, som vil fortsette å tilby en mer komplett opplevelse med sin (nesten) komplette katalog av kort, men fra nå av er det ment å være Wizards’ inngangsportal for nye spillere, og er ment å tilby en mer visuelt fengende opplevelse for streamere og youtubere. Hvor godt dette lykkes er enn så lenge vanskelig å si; bortsett fra annonseringsvideoen og noen korte intervjuer har Wizards holdt kortene tett til brystet.

 

For øyeblikket er Arena i lukket betatesting; påmeldingen er fremdeles åpen. Hvis du vil prøve lykken kan du sende inn din søknad på https://magic.wizards.com/en/mtgarena.