Følg Magasinet Pegasus

Spill er for alle

Martin Bergesen, forfatter av boken «Alle Kan Spille», har alltid hatt en interesse for spill og mysteriene som følger, men lite visste han at han skulle skrive en bok om det – som slippes i morgen!

Alle kan spille skal gjøre spill forståelig for alle og en hver.
Alle kan spille skal gjøre spill forståelig for alle og en hver.

– Jeg har gått lenge og tenkt på hvordan vi kan øke spillkompetansen i samfunnet, sier Martin Bergesen om sin egen bok «Alle Kan Spille».

Han ønsker videre forklare hva spillkompetanse faktisk er som kan gjøre det lettere å forstå.

– Når det kommer til medier som fjernsyn og bøker har alle en forståelse av hva de er, fordi de er eksponert for det hele tiden. Slik er det ikke nødvendigvis med dataspill, og det gjør at den offentlige samtalen om dem ofte blir redusert til fenomen, problem eller forbrukerstoff, forklarer forfatteren som gleder seg til morgendagens slippfest. 

 

Aktiv spiller

36-åringen har spilt spill helt siden han var syv år. Martin sier at det første spillet han spilte var plattformspillet, Super Mario. Til hverdags var han meget interessert i tegnefilmer, og spillene føltes som å kunne kontrollere tegnefilmene.

– I 1990 føltes det revolusjonært å få kontrollere det som foregikk på skjermen, jeg husker at jeg var helt med, sier Bergesen.

Han mener noe av det viktigste den kommende boken gjør, er å åpne spill og gjøre dem tilgjengelig for flere, uansett alder, kulturell bakgrunn eller kjønn. Spill kan være veldig like bøker på mange måter, og en av likhetene er budskapet. De har evnen til å sette deg i skoene til et annet menneske.

– Jeg gikk med ideen om å lage et kurs om spilling ganske lenge, men sist desember fikk jeg ideen om å sette meg ned og skrive en bok istedenfor, sier Bergesen.

“…den offentlige samtalen om dem ofte blir redusert til fenomen, problem eller forbrukerstoff

Martin ville gjøre boken lettlest for å hjelpe flest mulig. Han sendte flere utkast til testlesere for prøving, og gjorde mange omskrivinger underveis.

– Boken var egentlig klar i september, men jeg fikk muligheten til å pusse litt mer på den. Det tok vel nærmere et år å fullføre prosjektet, legger han til.

Etter at Bergesen ble ferdig med boken har han fått mer tid til å spille selv. Han prøver å bli flinkere til å spille korte spill, i stedet for spill med en lang historie som tar mer tid å fullføre.

– Rollespill som Fallout eller liknende gjør at jeg ikke får spilt like mange spill som jeg skulle ønske, derfor prøver jeg å spille andre spill som er kortere som for eksempel vandresimulatorer. Men akkurat nå prøver jeg å få spilt Red Dead Redemption 2 før folk er ferdige med å snakke om det, avslutter han.

Boken slippes 22. november.
Boken slippes 22. november.

 

Kreativ tenkning

Historien i boken, som er gitt ut på Frekk Forlag, er om å hjelpe de som ikke falt ned i «spill-gryta» da de var små eller de som føler seg utelatt av et av vår tids viktigste kulturuttrykk. Første delen av boken handler om konen til Martin som plutselig har blitt mye bedre enn han på et spill som han selv lærte henne.

Martin har skrevet boken med grunnlag i at det er mange som ikke forstår seg på spill eller uttrykkene som brukes blant dagens unge og den frustrasjonen som bygges opp.

– Hvis du bare leser om spill blir det som om du aldri har sett en TV og bare lærer hva det er, du får en teoretisk forståelse, kommenterer Bergesen mens han forklarer hvor vanskelig boken var å skrive.

– Boken har praktiske øvelser som forsøker å gi leseren noen spill å starte med. Første del handler om å kunne kontrollere spill og lese spill, ved å bruke noen timer hver i ulike spillsjangere. Vi starter med plattformspill og går deretter videre til andre ting som har like kontroller og helst er todimensjonalt, fortsetter Bergesen.

Senere kapitler tar for seg spill i tre dimensjoner, hvor kontrollene kan være vanskeligere å lære seg i starten.

– Noe av det vanskeligste med å skrive boken var puslespillet i å finne spill som ikke koster mye, er tilgjengelig på flest mulig plattformer og spill som passer til de forskjellige ferdighetsnivåene, sier Bergesen.

Selv om spilling er noe som Martin engasjerer seg i er det fortsatt ikke like enkelt å skrive en bok om det.

– Det er mye i spill som er en selvfølge for meg, så det å sette seg inn i perspektivet til en som ikke allerede kan det var utfordrende, fortsetter han.

Martin Bergesen
Martin Bergesen

Vanligvis i bøker er det en dypere eller flere meninger som ikke står konkret i teksten.

– Meningen med boken er bakt inn i tittelen: å åpne spillkulturen for så mange som mulig. Med brukervennlige verktøy for å lage spill og distribuere dem har det skjedd en demokratisering av spillmediet, nå kan alle lage spill av hva som helst. Dette er et godt tidspunkt for nykommere å oppdage spillene, konkluderer den aktive spilleren.

 


Om forfatteren

Martin Bergesen (1982) er en norsk frilansjournalist og regissør.

Er spesielt interessert i krysningen mellom kultur og teknologi.

«Alle kan spille» er hans første bokutgivelse.