En nybegynners guide til Sealed Deck i Magic: the Gathering

Ett av de definerende trekkene ved Magic: the Gathering er at det fins et utall måter å spille det på. Det vanligste er å bygge en deck av de kortene du måtte ha for hånden og spille rundt et kjøkkenbord med kompisene dine. Hvis du vil spille turneringer har du en rekke formater å velge mellom; de to mest populære er nok Standard og Booster Draft, med Modern hakk i hæl. Draft er også populært utenom turneringer, og fortjener en egen artikkel, men i dag skal jeg ta for meg et format som er veldig mange menneskers første møte med turneringsmagic.

Hva er Sealed Deck?

Glorybringer

Sealed Deck er, i likhet med Draft, et Limited-format. Det vil si at man kan møte opp til en turnering uten å eie et eneste kort på forhånd; man bare betaler og får utdelt et på forhånd bestemt utvalg av pakker. I Sealed Deck bruker man vanligvis seks pakker. Hver av disse inneholder 14 tilfeldige kort fra et gitt sett, som du åpner og bygger din deck med. Alle andre gjør det samme, og så spiller dere mot hverandre, vanligvis en mot en, i et gitt antall runder.

 

Reglene er relativt enkle: Du må bygge en deck på minst førti kort bestående utelukkende av kortene du åpnet i de utdelte pakkene. Unntaket er vanlige Basic Lands; disse skal være tilgjengelige på stedet, og man kan bruke så mange man vil. Reglene kan ellers variere fra turnering til turnering, men kjernen er alltid den samme.

 

 

Grunnleggende deckbygging

Når du har fått pakkene dine bør du først sortere kortene etter farge så du ser hvilke farger som er sterkest. For eksempel kan du åpne en rød drage som er veldig mektig, men innse at de røde kortene dine ellers er temmelig svake. Da bør du la dragen ligge og se hva du har ellers. Du bør normalt spille to hovedfarger, men hvis du har kortene til det kan du splashe en tredje farge.

Territorial Hammerskull
Territorial Hammerskull

 

La oss si at de sterkeste kortene er grønne og svarte. Legg vekk de andre fargene og ellers kort du ikke vil bruke, og sorter alle Creatures i bunker fra billigst til dyrest. Gjør det samme med de andre kortene du skal bruke. Dette vil gi deg oversikt over hva du har å jobbe med slik at du kan vurdere hvilke kort som skal ut og om noen av fargene dine har kritiske mangler.

 

La oss for eksempel si at du har få Creatures; kanskje svart har veldig få, og ingen av dem koster mindre enn fire mana. Det tyder på at svart, selv om kortene er sterke, ikke er verdt å spille. Kanskje hvitt har flere Creatures; i så fall bør du vurdere hvitt selv om de svarte kortene ellers er bedre.

 

Hvis du tror at decken din mangler noe viktig kan du vurdere å splashe, for eksempel hvis du vil ha mer removal. Kort som krever to eller flere fargede mana bør ikke

Final Reward
Final Reward

splashes, så hvis den tøffe dragen din koster dobbelt rødt bør den nok forbli på sidelinja.

 

En grunnleggende tommelfingerregel for Limited (altså både Draft og Sealed) er å holde seg på nøyaktig førti kort, hvorav 17 er land, cirka 17 er Creatures og resten er andre kort. De første gangene du bygger Sealed Deck bør du holde deg trofast til disse reglene; du har litt slingringsmonn på antall Creatures, men ikke rot for mye med tallene før du har litt erfaring under beltet.

 

 

Kortevaluering

Noe av det vanskeligste i Magic, og spesielt i Sealed Deck, er å vurdere hvor sterkt et kort er. De fleste lærer raskt å identifisere de virkelige bombene; store ting som flyr, masseødeleggelseseffekter og andre kort som egenhendig kan snu tap til seier. Det er ofte vanskeligere å vite hvilke kort som ikke helt bærer vekta si, eller hva du bør kutte når du har to kort for mye og alt ser greit ut.

 

Et godt utgangspunkt er å unngå kort som ikke påvirker spillet direkte, og kroneksemplet på dette er Lifegain. Kort som bare sier «Gain X life» er generelt sett noe av det første du bør kutte; hvis du ligger godt an trenger du dem ikke, og hvis ikke utsetter de bare det uunngåelige. Det fins situasjoner hvor slike kort kan være gode, men de er faktisk så sjeldne at det vanligvis ikke er verdt å vurdere. Kort som gir deg liv og gjør andre ting i tillegg, for eksempel fordi de er Creatures, kan derimot være meget gode.

 

Kort som uskadeliggjør motspillerens Creatures er verdifulle; se opp for overprisede eller upålitelige varianter, men du bør ellers spille alt du åpner i fargene dine. Kort som bare ødelegger visse korttyper, som Artifacts eller Enchantments, bør derimot unngås. Sjansene for at motspilleren ikke har noen slike kort er for høy; du risikerer å tape med hånden full av ubrukelige kort.

 

 

Aggresjon eller kontroll

Nicol Bolas
Nicol Bolas

I prinsippet har hvert eneste Magic-spill en aggressiv og en kontrollerende part. Den aggressive vil prøve å avslutte spillet raskest mulig; den andre vil forsøke å ta kontroll over spillet og vinne i sitt eget tempo. Noen ganger skifter rollene underveis, men prinsippet er det samme. Å vite hvilken rolle du bør innta er en utrolig nyttig ferdighet, og du har bruk for den fra det øyeblikket du begynner deckbyggingen.

 

Når du vurderer hvilke farger du skal satse på bør du se over hva slags strategi de forskjellige kortene legger opp til. Noen kort er cirka like gode på offensiven som på defensiven, men ofte vil du se tydelige trender. Kanskje mange Creatures har Defender eller høy Toughness; kanskje du åpnet noen mektige kort til seks eller syv mana. I så fall bør du vurdere å bygge en kontrollerende deck, og aggressive kort vil da være dårligere enn ellers. Hvis mange av dine Creatures derimot har Haste, Menace eller bare høy Power, bør du vurdere en aggressiv deck. Dyre eller defensive kort blir da dårligere.

 

Sist, men ikke minst, husk dette: Du spiller Magic for å ha det morsomt. Åpnet du kort som du virkelig vil spille, men som ikke virker sterke nok til å vinne med? Gjør som du vil; det er du som skal ha det gøy.

 


Generelle tips

  • Balanse mellom billige og dyre kort, spesielt i sjiktet 2-5 mana.
  • Creatures som koster 1 er ofte for svake til å bruke, og ikke alle decks vil ha kort som koster 6 eller mer, så tenk deg om før du inkluderer dem. De passer kanskje ikke med planen din.
  • Synergi – noen kort gjør hverandre bedre.
  • Sjeldent trenger ikke å bety mektig
  • Antall farger; to hovedfarger og kanskje en liten “splash” av en tredje farge.
  • Kortene du ikke bruker i decken din utgjør ditt sideboard; du kan bytte inn kort herfra mellom spill.

 

Ord og uttrykk

  • Deck: Kortstokken du har bygd for å spille med.
  • Sealed pool: Kortene du har åpnet – det du har å jobbe med når du bygger deck.
  • Fiksing/fargefiksing: Kort som gjør det enklere å skaffe mana av de fargene du til enhver tid måtte trenge.
  • Removal/Creature removal: Kort som uskadeliggjør motspillerens Creatures.
  • Evasion: Evner som gjør skapningene dine vanskeligere å blocke, for eksempel Flying og Menace.
  • Kurve/manakurve: Forholdet mellom billige og dyre kort i decken din. Det er viktig å ikke spille for mange dyre kort.

Om forfatteren:

Gunnar Olai  har spilt Magic i en årrekke, vært aktiv i turneringsmiljøet i Oslo siden  2007 og vært aktiv som dommer siden 2013.