Følg Magasinet Pegasus

Ravnica

Historien bak en av Magic:The Gatherings største suksesser og spillets første offisielt publiserte crossover med Dungeons and Dragons.

MULTIPURPOSE: Noen ganger trenger du å gjøre litt skade; noen ganger trenger du bare å trekke noe bedre. Noen ganger trenger du begge deler, og da finnes det antagelig ikke noe bedre kort enn Electrolyze.
MULTIPURPOSE: Noen ganger trenger du å gjøre litt skade; noen ganger trenger du bare å trekke noe bedre. Noen ganger trenger du begge deler, og da finnes det antagelig ikke noe bedre kort enn Electrolyze.

Et problem kommer sjelden alene

2003 og 2004 var ikke gode år for Magic, og mesteparten av 2005 var ikke mye å rope hurra for heller. Mirrodin-blokken, som kom ut i september 2003, var i utgangspunktet riktig så populær. Dessverre hadde den alvorlige balanseproblemer som gjorde at Standardformatet raskt ble dominert av én deck, og turneringsdeltakelsen sank drastisk utover våren 2004. Kamigawa-blokken, som kom ut høsten etter, overkompenserte med jevnt over svake kort, og fokuset på setting og story var ikke vellykket nok til å redde hverken salg eller turneringsoppmøte.

Magics popularitet var i sin dypeste bølgedal siden den beryktede Urza-blokken i 98-99, og noe måtte gjøres for å snu trenden. Redningen ville vise seg å være både et stort fremskritt for Magic-designet, og en av de mest populære blokkene og settingene i Magics historie.

På dette tidspunktet ble Magic-sett fremdeles gitt ut i blokker på tre og tre sett, og frem til nå hadde planleggingen av disse vært veldig løs. Hver blokk hadde ett eller flere tema, som typisk sett var en korttype, en type evner eller et annet spillelement som ble nærmere fokusert på og utforsket. I Mirrodin var det Artifacts; i Kamigawa var det legender. Innad i blokken var det relativt lite koordinering; hvert sett bygde i prinsippet på det forrige, men blokken som helhet ble ikke planlagt i noen særlig detalj.

 

En liten revolusjon

Etter Kamigawa børstet man støvet av den gamle favoritten flerfargede kort, som hadde vært hovedtemaet i den svært populære Invasion-blokken noen år tidligere. Invasion hadde pushet i retning av flest mulig farger; blokken inneholdt både to-og trefargede kort, og det lønte seg ofte å spille fire- og femfargede decks.

EN DEDIKERT LAGSPILLER: Selesnyas filosofi oppsummert på ett kort: Vi er mange, og vi er sterke sammen.
EN DEDIKERT LAGSPILLER: Selesnyas filosofi oppsummert på ett kort: Vi er mange, og vi er sterke sammen.

For å få variasjon ble det bestemt at det denne gangen skulle fokuseres på de forskjellige tofargerskombinasjonene. Og her lå spiren til en liten revolusjon.

En viktig endring var å trekke inn det kreative teamet tidlig i prosessen, slik at settingen og kortene ble designet parallelt i stedet for i sekvens. De forskjellige fargeparene ble konseptualisert som grupperinger, mer spesifikt laug (Guilds), som hver for seg representerte hvordan de to fargene fungerte sammen, både spillteknisk og filosofisk. Settingen ble fastsatt som en gigantisk by, hvor disse laugene knivet om makt og innflytelse, hindret fra åpen konflikt av en magisk bindende pakt. Denne byen, verdenen den var satt i, det første settet og blokken som helhet fikk navnet Ravnica.

 

Laugene

Et av laugene som ble designet først var Selesnya, som er grønnhvite. Grønt og hvitt er de to fargene med mest fokus på skapninger, og da var det naturlig at det ble fokuset for Selesnya. I tillegg til å rett og slett ha mange creature-kort, har Selesnya mange kort som lager creature tokens, og mange kort som belønner det å ha mange creatures. Å fokusere på creatures i større grupper virker naturlig siden grønt og hvitt filosofisk sett er fargene for samhold og fellesskap, og slik forsøkte designteamet å finne punktene hvor hvert fargepar overlappet så det kunne gjenspeiles i kortene.

Å putte ti forskjellige kombinasjoner av flerfargede kort og unike evner i ett enkelt sett var aldri et alternativ; det ville blitt alt for uoversiktlig selv for mer erfarne spillere, og de forskjellige elementene i settet ville overdøvet hverandre.

KJENDISKORT: Dark Confidant, også kjent som Bob, er kanskje det mest berømte enkeltkortet fra Ravnica. Det er designet av Bob Maher som en del av førstepremien i Wizards’ Invitational-turnering i 2004.
KJENDISKORT: Dark Confidant, også kjent som Bob, er kanskje det mest berømte enkeltkortet fra Ravnica. Det er designet av Bob Maher som en del av førstepremien i Wizards’ Invitational-turnering i 2004.

I stedet delte man laugene mellom de forskjellige settene i blokken; det første (og største) settet fikk fire laug, mens de andre settene fikk tre hver. Slik ble strukturen og temaene i blokken planlagt før man begynte å designe selve kortene. 

 

Ettermæle og etterspill

Resultatet var et av de mest populære settene til da, for ikke å si noensinne. De designmessige nyvinningene har blitt videreført og videreutviklet over de siste årene, spesielt når det kommer til integrering av story og setting i resten av designet. I tillegg til kreative fremskritt rommer den originale Ravnica-blokken noen av de mektigste og mest populære kortene i spillet; kort som Dark Confidant og Golgari Grave-Troll har satt preg på hvert eneste format hvor de har vært lovlige.

I 2012 fikk vi en oppfølgerblokk i form av Return to Ravnica. Bortsett fra litt eksperimentering med blokkstrukturen var det snakk om evolusjon, ikke revolusjon, men det var allikevel en stor suksess. Den positive trenden som startet i 2005 hadde fortsatt, og Magic hadde fått et mye større publikum siden sist. Mange spillere hadde med andre ord sitt første møte med Ravnica i 2012, og mange av kortene har holdt seg populære. Ett av kortene, Deathrite Shaman, var en hjørnestein i turneringsformatene Modern og Legacy helt til den ble bannlyst.

Så, nå i høst, vendte vi nok en gang tilbake; innen du leser dette er Guilds of Ravnica i salg, og du kan selv sjekke ut den mest sagnomsuste settingen i spillets historie. I hvert fall hvis du spiller Magic. Hvis du ikke spiller Magic har det frem til nå vært litt vanskelig, men frykt ikke. Les heller videre. 

BLE SATT PÅ BENKEN: Deathrite Shaman var et spillbart men uspektakulært kort i Standard; i Modern og Legacy var det så dominerende at det måtte bannlyses.
BLE SATT PÅ BENKEN: Deathrite Shaman var et spillbart men uspektakulært kort i Standard; i Modern og Legacy var det så dominerende at det måtte bannlyses.

 

En temmelig ambisiøs crossover

Magics sjefsdesigner, Mark Rosewater, som ledet det originale Ravnica-designet, drifter blant annet en Tumblr-side hvor han svarer på spørsmål fra fansen. Ett spørsmål som har dukket opp noen ganger er om Wizards of the Coast, som jo eier både Magic og Dungeons and Dragons, noensinne ville kombinere de to, for eksempel ved å gi ut et Magic-sett basert på en av D&D-settingene.

Frem til nylig har svaret vært nei, men for et par år siden ble det sluppet et par halvoffisielle D&D-supplementer, publisert som gratis PDF-nedlastinger. Disse var bare veldig enkle guider til å bruke forskjellige Magic-settinger til D&D, men nylig ble det klart at disse ikke bare var interne hobbyprosjekter. De var prøvekaniner for en offisiell crossover, og tidligere i år ble Guildmaster’s Guide to Ravnica annonsert. Denne gangen er det snakk om et fullverdig setting-supplement, ikke bare en kortfattet, uoffisiell guide. Hvis du er gira på å utforske Ravnica gjennom et annet medium enn små pappkort er Guildmaster’s Guide i salg fra i dag.

Les mer på produktsidene hos Wizards of the Coast
Produktside for Magic
Produktside for Guildmaster’s Guide 
Både kort og bøker fås kjøpt hos din nærmeste spillbutikk, som for de fleste her til lands betyr Outland.
Magic i Outlands nettbutikk
D&D i Outlands nettbutikk