Følg Magasinet Pegasus

Fem PR-tips for smale interesser

Dette er et notat om å drive PR for smale interesser og organisasjoner. Som alt annet av frivillig innsats er slikt tidkrevende. Med gratisarbeid ved siden av vanlige jobber og studier må man prioritere knallhardt.

Sosiale medier

Klisje, men sant: sosiale medier er i dag den viktigste kanalen for slik promo. Det finnes en del gode flater man kan samarbeide med. Hyperion og Rollespill.info når ut til mange. Kanskje Outland vil dele posten din hvis du spør pent. Det finnes mange flere eksempler (D&D Norge-gruppa f.eks). Be en admin om lov på høflig vis. Ikke mas.

Jeg ville prioritert Facebook, og ikke kastet bort tid på å vedlikeholde en Twitter-konto ingen følger. Men her har jeg neppe god nok oversikt. På Facebook møter man gammal-nerder som meg. Det er mulig yngre nerds bruker Snapchat, Instagram eller andre flater (aner ikke). Se hva cosplayerne, Hyperion, Outland, regionale spillforeninger, Adventurer’s League, Kandu og andre gjør, og hva du kan lære av det. Avgrens arbeidsoppgavene, og bruk tid på det du har tro på. Tilpass budskapet til mediet du henvender deg i, og målgruppen deres. En 28 år gammel cosplayer vil kanskje tenne på noe annet enn en 38 år gammel rollespiller.

Eksempel: I en Facebook-post må det viktige kommer over «bretten». “Tid/sted/Norges største xyz, med [features] i år”. Detaljer under eller via lenke for dem som bryr seg. Bruk et iøynefallende, relevant bilde med ok kvalitet. Tenk positive vibber, aldri sutring i reklame. Men: ikke spam, og ikke vær påtatt positiv eller masete. Dette er det mest ektefølte «gjør som jeg sier, ikke som jeg har gjort»-rådet jeg vil gi. Masing fører langt, men kan også brenne broer.

 

Respekt for andres tid
Ha respekt for andres tid, det være seg journalister, admin på en Facebook-gruppe, eller leseren som scroller forbi i feeden. Vær konkret og to the point. Tenk på hva du selv ville ha nytte av å se, og ha på empati-hatten.

Ikke driv med call-outs/on-the-spot i offentlige FB-tråder. Eksempel: noen mumler “jeg skulle ønske det var mer om xyz”. Feil: skrive i den åpne tråden “ja, det er kjempefint om du fikser det.” Riktig: kontakte direkte på en høflig måte (PM eller mail), og si “det hadde vært kjempefint om….” Igjen: tilpass budskap til kanal, og velg rett kanal.

I alle slike henvendelser (også til media): vær høflig og tålmodig, men ikke stikk ditt lys under skjeppe. Følg opp avtaler, men etter to-tre bomturer er det like greit å bruke energien på noen andre. Et skrivetips: les over tekstene dine før publisering, og se hvor mange fremmedord og omstendelige formuleringer du kan luke vekk. Gi deg selv en tegnbegrensning tilpasset mediet. TL;DR er en greie, uansett hva du og jeg synes om det. Dette er nok et “gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør”-tips, jfr lengden på denne epistelen.

 

Oppdater nettsiden før du kjører PR-løpet!
Mens dere er i siget: sjekk over om Wikipedia-oppslaget og “Om oss”/”Kontakt”/”Praktisk” osv. på nettsidene er ajour. Det hjelper ikke med masse eyeballs hvis info på nettsidene er datert. Mange av de samme reglene jeg nevner ellers gjelder også for nettsteder. Mest mulig strømlinjeformet, oppdatert og to-the-point. Skriver ikke mer om det her.

Sommer-media har en viss nyhetstørke, og mange vikarer som kan være glade for ideer. Tenk bredt. Forleden hørte jeg NRK-nyhetene eller et kulturprogram vie fem minutter til at Ben Affleck gir seg som Batman. Det ville vært nærmest utenkelig da jeg skrev mine første tipslister av denne sorten for 14 år siden. Ri den bølgen.

 

Tenk på mottakers interesser
I all pressekontakt: vurder journalistenes og redaksjonenes behov. Ren forhåndsomtale er rett og slett vanskelig å skrive på leservennlig vis, med mindre det dreier seg om virkelig store greier. Det er likevel mulig å få det, hvis du finner vinklingen.

Eksempler til ulike typer redaksjoner, medier og nettsteder: Norges største xyz, Æresgjest [kjent i miljø Y]”, “hele xyz forskjellige spill, store konkurranser med gjeve premier”. Folk lager og tester “xyz” selv, det er et fantastisk filmprogram (P3 har noe som heter Filmpolitiet). “Frivillig innsats fra XX mennesker gjennom en hel helg”. “Renessanse for analoge spill” (youtube-show, retro-trend med analog underholdning).
Presseomtale kan gavne festivalen og hobbyen på lengre sikt. Igjen: det er tørke om sommeren. Muligheten til å fikse et kjapt lite oppslag kan være kjærkomment for den rette redaksjonen/sommervikaren.

Det kan være vel så verdifullt med et lite medie som treffer målgruppen som å bli kuriosa i Aftenposten. Jeg har hatt mye bedre uttelling med å kontakte enkeltjournalister som kan tenkes å være interessert enn å sende ut generelle pressemeldinger. Men sistnevnte har også gitt oppslag en håndfull ganger.

Et eller annet P3-program. Andre program for ungdom, kulturprogrammer, lokalradioer i Oslo-regionen, Pressfire, gamer.no. Se hva som finnes, og bruk fantasien. Til Itras-lanseringen i ‘08 fikk vi oppslag i alt fra fagbladet Bibliotekaren til Gateavisa og Dagbladet.no som følge av slik målrettet jobbing.

Andre og mer konkrete info-punkter kan funke bra i sosiale medier: tema, lister over spill som spilles, fordelaktige prisløsninger og alternativ for studenter, øltelt, eventuelt mattilbud hvis det er ok, osv., osv. For folk som ikke har vært der før: hva er dette for noe? Hvorfor skal jeg dra på det? Hva vil jeg (helt ærlig og konkret) oppleve?

 

Positiv og sannferdig
Vær ærlig. Ikke lat som det er større enn det er, eller noe annet enn det er. (På den andre siden former språk virkeligheten, men så langt ut på viddene skal jeg ikke her). Finn en positiv, energisk og troverdig person som kan fronte og stille som case (gi ansikt til artikkel og gode sitater).

Mitt inntrykk er at presseoppslag er fint for miljøet og å spre kunnskap om interessen, men at de har minimalt å si for umiddelbart salg og oppmøte (her er distribusjon og ryktemølla viktigere).

Oppmøte er ikke en tilfeldighet. Det er resultat av målrettet jobbing, litt ninja-virksomhet og samarbeidet med eksterne og interne i org. Jeg tror ninja (spisset kanal, word-of-mouth, at andre enn selger fremfører budskapet) alltid er bedre enn 22 uinspirerte Facebook-poster med utydelig eller likelydende info.

PR er mye jobb, men jeg har i perioder sett på det som et interessant spill, eller en hobby i hobbyen. Fallhøyden er lav, og PR-teamet kommer til å bli mange erfaringer rikere. Og viktigst: dere gjør noe positivt for hobbyen og miljøet.

 

(Dette dokumentet kan deles og gjengis fritt av frivillige/ideelle organisasjoner, klubber og enkeltpersoner.)


Foto: Marvin Meyer, Unsplash