Ikke siden Arthur dro opp Excaliber fra steinen har noe sverd vært mer kjent enn Bilbo og Frodo Lommelun’s skinnende Brodd eller Aragorn’s gjensmidde Anduril. Disse sverdene ble nesten karakterer i seg selv i bøkene til J.R.R. Tolkien, og i 2001 prydet de verdens kinolerreter. Dette ble vendepunktet for Peter Lyon, sverdmakeren som gikk fra hobbysmed til filmverdenens største på sitt felt.
Hva brakte deg til sverdsmedyrket?
For min del begynte det hele på midten av 80 tallet da jeg holdt mye på med historisk gjenskaping av middelalderen og ridderspill. I denne perioden innså jeg hvor mye jeg likte håndtverket og at jeg faktisk hadde litt talent for det, og ettersom det var nesten umulig å få tak i våpen og rustninger på New Zealand på den tiden endte jeg opp med å lage det meste selv. Derifra vokste det bare og jeg bestemte meg for at det var dette jeg ville leve av. På denne tiden trente jeg mye med våpen og rustning med andre som holdt på med historisk gjenskaping. Dette gav meg innsyn i hvordan et sverd bør være for å fungere og hvor viktig det er med riktig vekt og balanse.
Du sier du er inspirert av historien når du smir, hva er din favoritt tidsperiode?
Jeg er mest tiltrukket av 13-1500 tallet. Det var en periode med store overganger i våpen, rustninger og kamptaktikker, blant annet fordi skytevåpen ble litt mer nyttig, i tillegg var det en svært fargerik periode.
Hvor i ditt arbeid kan vi se denne inspirasjonen?
Et godt eksempel er Aragorns sverd fra Ringenes Herre, det er inspirert av sverddesign vi finner på slutten av 1400 tallet. Selv om det er et unikt sverd er det veldig likt sene middelaldersverd. Detaljene, som den lille ”lommekniven” som man kan se festet på sliren, er hentet fra historiske ideer. Det er en fusjon mellom fantasi og historie som danner et sverd som ser funksjonelt ut, samtidig som det fortsatt er ganske elegant. Et annet eksempel er Theodens sverd. Det er et ganske klassisk sverd med mye historisk ekvivalens. Ettersom Rohirim bruker hester som dekor på sine våpen og rustninger var det naturlig å også dekorere hans med dette motivet. Theodens sverd var faktisk et av de første som ble laget.
Er også alvenes våpen historisk inspirerte? De ser ofte litt mer «prangende» ut enn de andre man ser i filmene?
Mange av ideene rundt de våpnene sprang ut i fra at alvene har svært lange liv, og derfor har god tid til å lage veldig elegante våpen. For dem handler det om flytende former og kurver som flyter inn i hverandre. Vi ønsket et elegant design, men uten å overdrive, så selv om de egentlig ikke i er i nærheten av historisk korrekte middelaldervåpen fungerer de godt og er svært funksjonelle. Jeg brukte min erfaring fra sverdkampene og turneringene jeg holdt på med da jeg produserte alle våpnene slik at de i teorien faktisk kunne brukes i kamp eller på hesteryggen.
Med tanke på bruk av farger i våpen og rustning, som for eksempel Peters skjold i Narnia-filmene som er dekorert med en rød løve, har det blitt brukt farger på våpen og rustninger i løpet av historien?
Ja det ble det, ikke på mange ståldekkede skjold fordi de blir skadet lett og er svært tunge, men ting som treskjold ble ofte malt fargerike, og vanligvis bar de preg av personen som bar dem. Peters rustning og skjold er inspirert av nettopp dette, men tatt i en litt annen retning. Jeg tror den røde løven representerer Aslan, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor den er rød. Peters sverd er også et godt eksempel på hvordan man kan la seg inspirere av visse elementer fra vår egen historie, men bruke det på en ny måte. Det er et fantasysverd, men det er også veldig tett basert på europeiske middelaldersverd, samtidig er det nesten som om det har vært gjennom en Edwardiansk vask. Så det er egentlig et sent 1800 talls-design på toppen av et sverd fra middelalderen.
Hvordan er det å jobbe med designerene på filmsett? Inspirerende eller brysomt?
Det er begge deler! Noe av det avhenger av den enkelte også. Mellom designerne og sverdsmeden er det ganske mye samarbeid som skal skje. De fleste designerne er veldig bra å jobbe med, de som innser at de designer en rekvisitt som samtidig skal være et funksjonellt sverd kommer til meg med ideer og spør om det faktisk vil fungere som et ekte sverd. Dette gir meg sjansen til å hjelpe dem med å gi regisøren noe som virkelig funker i stedet for at regissøren bestemmer seg for noe som er veldig vanskelig å få til å fungere som et ekte stålsverd. Ettersom jeg jobber med stål pleier jeg å gjøre alt slankt og elegant, dette gjør rekvisittene lette. Du vil ikke ha våpnene for tunge fordi det vil gi skuespillerne problemer på settet.
Hva synes du om den nye teknologien, som bruk av 3D-design og skjæremaskiner, når det kommer til å produsere våpen og rustninger for filmer?
De nye teknologiene påvirker meg faktisk ikke så mye. Jeg er en ganske tradisjonell sverdsmed, men jeg er også fornøyd med å bruke ting som moderne slipeutstyr, varmebehandlinger og sånt. Fra et filmperspektiv så gjør den nye teknologien at arbeidsmengden kan spres ut. I løpet av en film er det en enorm mengde ting som må bygges under en ganske stram tidsramme, så egentlig tar det mye stress av meg. Noen ting er faktisk mer egnet for å bli designet i 3D og så skåret ut enn å være håndlaget, og så har vi selvfølgelig ting som er mer egnet for å være håndlaget og det er dette som blir gitt til meg.
Av alle skuespillerne du har jobbet med, hvem er den beste fekteren?
Definitivt Viggo Mortensen. Han var nok den mest dedikerte også. Han ville alltid bære sverdet sitt på seg, selv når han ikke ble filmet, og også ofte når han ikke en gang var på settet, slik at han ville være fullstendig vant med det. Han ønsket ikke å se ut som en skuespiller som hadde fått et sverd festet på seg. Han ble så vant med sverdet at det ble en naturlig del av han. Han jobbet også hardt med kamp- og sverdtreneren så han ble en svært dyktig fekter etterhvert.
Hva er det du jobber med nå for tiden?
Akkurat nå jobber jeg en del med å lage kopier av ulike sverd fra filmene til samlere. For øyeblikket jobber jeg ikke med noen nye storproduskjoner, men det er absolutt mulig at jeg kommer til å jobbe med flere filmer i fremtiden.
Peter Lyon
- Født 1964 på New Zealand
- Selvlært våpensmed
- Smidde sitt første sverd i 1985
- Begynte å jobbe for Weta workshop i 1998
- Fikk sitt internasjonale gjennombrudd i 2001 med Ringenes Herre-triologien
- Har studert Europeisk middelalderhistorie
- Medlem av foreningen ”Order to the Boar” som driver med ridderturneringer
- Bruker sin erfaring som rytter og sverdmann under sitt arbeid med sverd
Følg Magasinet Pegasus