Heltinner i en mannsdominert spillkultur
Heltinnehelgen er et prosjekt som Sara Hauge, nåværende generalsekretær i Hyperion, står bak. Konseptet er at jenter med fantastiske fritidsinteresser skal møtes å dyrke dette. Hyperion, foreningen for fantastiske interesser som data, rollespill, laiv, brettspill, fabelprosa, miniatyrspill, cosplay og liknende fantastiske fritidsinteressene har vært dominert av menn, men kvinnene har nå etablert seg tydelig på arenaen.
Kvinner på programmet – Hvorfor spiller jenter?
Heltinnehelgen foregår over tre dager, med spennende kurs og foredrag. I år hadde vi mange spennende forelesere som ga oss et innblikk i hvordan det er å være kvinne i spillverdenen. En av dem var Linn Søvig. Hun har lang erfaring med dataspill og jobbet inntil nylig i den norske spillprodusentbedriften Snow Cannon Games. Hun åpnet foredraget sitt med at hun ikke kom til å snakke om hvordan det var å være kvinne i spillindustrien, fordi det var egentlig ikke noe spesielt ved det. Hun fortalte heller historien om hvordan hun ble interessert i spill, og markedsføring innenfor det. Vi fikk høre mye om den norske spillindustrien, hvordan den appellerer til omverdenen, og hvilken rolle den har i norsk politikk.
Nå som Søvig ikke lenger jobber i Snow Cannon Games har hun satt seg et nytt mål: å finne ut hva som gjør at jenter spiller spill, og markedsføring rundt dette. Dette var selvfølgelig veldig på tema, og vi hadde mange ideer og meninger rundt dette. Mange mente, som Søvig også hadde erfart, at jenter ofte spiller mer indie-spill. Hvorfor er usikkert, men noen mente at siden de er mindre kompliserte og mer estetiske appellerer de til den spillkulturen jenter har fått i oppveksten. Noen følte nemlig at de ikke fikk spille”guttespill” når de var små, som skyte- og bilspill, og dermed appellerer mer estetiske og enklere spillene til dem.
«Fake Gamer girls», ødeleggende for andre jenter?
Det andre spillorienterte foredraget var av Kristine Jørgensen, hun er professor ved Universitetet i Bergen, og har stor interesse for dataspill. Vi hadde en åpen debatt rundt hvordan kvinner blir tatt i mot i spillmiljøene, og om dette har forandret seg noe særlig fra hennes ungdom. Diskusjonen berørte også mange andre situasjoner og temaer rundt kvinner i spillmiljøer, men også kvinner i spill.
Mange var enige om at det ikke lenger er sjeldent å se en jente i en spillgruppe, men at det spørs veldig på holdningene til de i gruppen om hvordan hun bli mottatt. Noen hadde erfaringer om at desto yngre guttene var desto verre ble man mottatt, eller at desto eldre spillet var kunne man se at ukultur og dårlige holdninger ikke forandret seg. I de nyere spillene er det derimot en ny kultur hvor gutter og jenter står mer likt. Det ble også snakket om uønsket seksuell oppmerksomhet fra gutter i spillmiljøer. Dette har blitt bedre etterhvert som jenter ikke lenger er så sjeldne i spillverdenen.
Det var mye diskusjon rundt ”fake gamer girls”, som ofte spiller på seksualiteten sin for å få oppmerksomhet i spillmiljøet. Her var det delte meninger, noen mente at det ikke er jenta sin feil, men heller holdningene til de rundt. Og at det ikke er noe galt i å utnytte situasjonen slik den er i dag. Noen mente at sexfokuset ødelegger for de jentene som ikke vil spille på sex, det skaper en uønsket forventning om at det er slik gamer jenter skal være.
Har heltinnene reddet dagen?
Deltagerne var enige i at det er viktig å holde slike heltinnehelger, og at det er mange viktige temaer som blir belyst og diskutert. Nå er det ikke lenger slik at Hyperion er mannsdominert, de har et styre som er kjønnsfordelt, og ser en økning i antall jenter i organisasjonen. Likevel er det viktig å holde slike seminarer for å belyse viktige temaer rundt jentenes rolle og mottagelse i de fantastiske miljøene.
Bli med å redde verden på neste års heltinnehelg!
Følg Magasinet Pegasus