Følg Magasinet Pegasus

Foto: Alexey Savchenko, Unsplash

Nå er det vi som er kule!

2019 var et bra år for nerdekulturen, med masse positiv oppmerksomhet i media. Vi så foreldre, som Robert Steen og Turid Kristensen, komme på banen med en oppfordring til andre foreldre: Ikke bare skal man la barna drive med det de er interessert i – også foreldre selv skal vise interesse og engasjement for data- og nerdekultur!

Habiba Stray, tidligere leder i Hyperion
Habiba Stray, tidligere leder i Hyperion

Data- og generell nerdekultur fortsetter å vokse som en dominerende del av ungdomskulturen. Norsk ungdom har vunnet millioner i Fortnite-konkurranser, og moderne forskning viser mer og mer det vi har sagt i alle år: Nerdekultur er sosialt og bra for ungdommen!

 

FRA NISJE- TIL POPULÆRKULTUR
Men nerdekultur er ikke bare for de yngste. Alle spiller spill, alle ser Hollywood blockbusters om su- perhelter og indieserier adaptert fra tegneserier. Hele verden ventet i spenning på avslutningen av nerdebi- belen «Game of Thrones», som ble en av de mest sette sesongfinalene på TV i år. Det er ikke lenger et skille mellom nerdekultur og populærkultur. Nerdekultur har blitt popkultur.

Begrepet nerd er derfor i endring. Ordet «nerd» trenger ikke lenger å betegne «den typiske nerden i kjelleren», men heller det som tradisjonelt ikke har vært akseptert av massene. Hva gjør man når de mest populære på skolen drar hjem for å game, eller når samtalen på kontoret går i om man har fått med seg den siste twisten om Jon Snow? For selv om begrepet nerd er i endring, så er kulturen vi sammen har skapt fortsatt den samme. Vi interesserer oss fortsatt for de samme spillene og de samme seriene som vi har gjort hele livet, men nå forstår også alle andre hvor kult det faktisk er å være nerd.

 

STIGMAET FORSVINNER
Når «nerd i kjeller» stigmaet sakte forsvinner, er dette bra for Hyperion. Det er ikke uvanlig for Hyperion og deres medlemsforeninger å møte på fordommer. Selv om fremtiden ser lysere ut er det viktig at vi fortsetter å kjempe for vår plass som en helt vanlig barne- og ungdomskultur.

Vi trenger fortsatt mer tilskudd til aktiviteter og tilgang på lokaler, uten å møte fordomsfulle kommunale ansatte i døra. Et av Hyperions tiltak for å styrke nerdekulturen er å opprette et norsk dataspillinstitutt, som kan forvalte støtteordninger og være en pålitelig kilde til informasjon om gaming for samfunnet.

Jeg er stolt av de frivillige i foreningene som stiller opp og lager minneverdige aktiviteter og arrange- menter for unge. Nå som denne kulturen blir større er det viktigere å tilrettelegge for at miljøet vokser slik at vi har plass til alle som kaller seg nerd.