Følg Magasinet Pegasus

Illustration: World of Darkness Berlin White Wolf

Blodig moro i Berlin

01
I forbindelse med festivalen blir det gitt ut et nytt sett til samlekortspillet Vampire: The Eternal Struggle. Flere av kortene viser roller fra nylig avholdte White Wolf-laiver, som Cao Nguyen, illustrasjon: Mark Kelly/White Wolf.

Omkring 300 fans og spillskapere samles i den tyske hovedstaden i mai, for rollespill, laiv, fest og foredrag om World of Darkness.


World of Darkness Berlin er en festival viet White Wolf–spillene, og finner sted 11–14 mai.

– World of Darkness (WoD) fylte 25 år i fjor. Settingen har påvirket en rekke spillsjangre, inkludert laiver her i Norden. Fordi WoD har vært en tumleplass for interaktive fortellinger er ikke deltakerne på festivalen bare “fans” eller “publikum”, men et miljø av med-skapere, sier en av arrangørene, Johanna Koljonen, til Pegasus. Hun er sjef i transmedia-byrået P|D|A, som tidligere har samarbeidet med White Wolf og arrangerer festivalen sammen med den svenske spillprodusenten.

 

White Wolf ble grunnlagt som amerikansk rollespillforlag i 1991. Selskapet er særlig kjent for rollespill som Vampire, Werewolf og Mage. Disse foregikk i en felles spillverden, World of Darkness, en mørk og forvridd versjon av samtiden.

 

Formatet for World of Darkness Berlin blir et hotell, en rekke enkeltscenarier (bordrollespill) man kan delta på, og flere laiver i og nær festivalområdet. Det er satt av en time i løpet av programmet til presentasjon av nyheter fra White Wolf.

 

– Jeg var “dyster vampyr” inni meg

Jørn Slemdal er en av flere nordmenn som deltar på Berlin-festivalen. Han lot seg fascinere av det dystre White Wolf–universet på 90–tallet.
– Delvis reiser jeg på vegne av sytten år gamle Jørn. Han ville aldri tilgitt meg om jeg lot være, sier han til Pegasus.

 

Jørn spilte “Unmada”, en eldgammel Malkavian-vampyr, under første oppsetning av Convention of Thorns. Foto: Przemylaw Jendroska/ Dziobak Larp Studios.
Jørn spilte “Unmada”, en eldgammel Malkavian-vampyr, under første oppsetning av Convention of Thorns. Foto: Przemylaw Jendroska/ Dziobak Larp Studios.

Det har også vært dataspill, laiver, bøker, samlekortspill og til og med en tv–serie satt til World of Darkness. Den svenske dataspillprodusenten Paradox Interactive (Europa Universalis m.fl.) kjøpte White Wolf i 2015. Dataspill blir hovedfokus fremover, men til glede for gamle fans er bedriften allerede i gang med å støtte analoge rollespill, laiv, samlekortspillet Vampire: The Eternal Struggle og kanskje flere medier med tiden.

Slemdal har tidligere skrevet roller for End of the Line, den første offisielle White Wolf–laiven etter at Paradox kjøpte selskapet. Denne blir også satt opp under festivalen i Berlin.

Trailer for laiven med actual play–bilder fra premieren i Finland:

 

– Jeg er flasket opp på White Wolf–spillene, og de var nok viktigere enn jeg helst ville innrømmet. Jeg var “dyster vampyr” inni meg i mange år, sier 32-åringen.

Illustrasjon: World of Darkness Berlin/White Wolf
Illustrasjon: World of Darkness Berlin/White Wolf

 

Werewolf-dataspill

I januar annonserte White Wolf og den franske dataspillprodusenten Focus Home Interactive at de skal lage dataspill basert på bordrollespillet Werewolf: The Apocalypse. Her kan du lese et intervju med White Wolfs Lead Storyteller Martin Ericsson om Werewolf-spillet. I februar ble det sluppet to app-spill til Vampire og Mage. [1]

Slemdal er optimistisk med tanke på World of Darkness’ fremtid:
– Det som har kommet så langt ser bra ut, og de har kuttet en del av de dummere tingene som dukket opp i løpet av tjue år, sier han.

 

Det er nylig produsert en dokumentar om World of Darkness, som har førpremiere under festivalen i Berlin. Her er en kort teaser:



 

Blant æresgjestene i Berlin er Mark Rein-Hagen, som var med å grunnlegge White Wolf og lage de første spillene.

– Mark kommer til å snakke om White Wolfs historie, og vil blant annet delta i rolle under danse-laiven Dancing With the Clans. Han er faktisk en underkjent danser, sier Koljonen.

 

Tidligere White Wolf–utvikler Justin Achilli holder et design-foredrag om spilleres motivasjon, og deltar i juryen for scenariekonkurransen.

– Achilli er også DJ under avslutningsfesten. Jeg innså plutselig at det står dans på programmet hver dag under festivalen. Det er veldig berlinsk, sier arrangøren til Pegasus.

Johanna Koljonen, leder i Participation|Design|Agency (Foto: P|D|A)
Johanna Koljonen, leder i Participation|Design|Agency (Foto: P|D|A)

 

Nye scenarier i ebook

I forkant av festivalen har det vært invitert til en konkurranse, med to hovedkategorier: scenarier som bruker de eksisterende reglene, og scenarier med skreddersydde regler.

– Vi visste ikke om design-miljøene for friform og storygames ville vise interesse for dette, men det gjorde de virkelig! Svært mange av dem som er opptatt av spilldesign vokste opp med World of Darkness, sier Koljonen.

 

Flere av scenariene settes opp under festivalen. Nominerte og vinnerbidrag samles også i en e–bok i løpet av året. Det blir også mulighet for å teste den nye kommende utgaven av rollespillet Vampire: The Masquerade. “V5” er planlagt utgitt neste år.

 

Arrangørene satser på omtrent 300 deltakere i festivalens første år, men Koljonen forteller at det totale antallet er fleksibelt. Selv om festivalen foregår i Tyskland er engelsk hovedspråk, og programmet tilpasset internasjonale deltakere. I skrivende stund er det fremdeles ledige billetter. 

En av laivene under kongressen, Enlightenment in Blood, handler om Anarch-opprøret i Berlin. Arrangørene lover “fysisk spill”, men hopping mellom hustak er neppe å anbefale. Illustrasjon via World of Darkness Berlin/White Wolf.
En av laivene under kongressen, Enlightenment in Blood, handler om Anarch-opprøret i Berlin. Arrangørene lover “fysisk spill”, men hopping mellom hustak er neppe å anbefale. Illustrasjon via World of Darkness Berlin/White Wolf.

– Dersom festivalen blir en suksess og vi klarer å skape et godt samhold er det mulig vi vil prøve oss neste år også, sannsynligvis i en annen by.

 

(Journ. anm.: artikkelforfatteren er en bekjent av festivalarrangørene fra Knutepunkt-miljøet, og omgås den intervjuede festivaldeltakeren privat. For engelsk versjon se her.)

 

[1] White Wolfs valg av medforfatter til Vampire-appen ga en ny omdreining til en flere år gammel nett-konflikt. Pegasus kjenner til denne, men en oppsummering faller utenfor artikkelens rammer. Artikkelen var i det store og det hele ferdigstilt før mobil-spillene ble lansert. (Journ. anm).

 

 

Mark Rein-Hagen, som startet det hele i 1991, ser frem til festivalen: