Følg Magasinet Pegasus

Hva gjør deg til en god medspiller? Illustrasjon: Sofiya Stray

Rollespillråd: En god medspiller

Hvordan kan du hjelpe de andre å skinne? Hvordan får du og de andre mest ut av spillet?

Rollespillforfatter og -entusiast Ole Peder Giæver gir, i en serie på fem deler, sine beste rollespillråd. Her kommer den første saken, den tar for seg hvordan man kan være en god medspiller.

Hjelp spilleder

Når du beskriver rollen din, gi den noen tydelige mål, svakheter og styrker. Dette er bra mat for spillederen når hun skal planlegge spilltreff. Noen spill gir støtte for slikt, eller har det innebygget som en del av systemet (eksempel: Ideals, Bonds og Flaws i D&D5). Med tydelighet menes at målet er relativt kortsiktig, og klart definert. “Jeg vil finne ut hvorfor min far forsvant, og renvaske hans rykte som desertør” kan være et slikt mål. “Jeg vil leve et rettskaffent liv” er et utydelig mål det er vanskelig å gjøre så mye ut av i det enkelte spilltreff.

 

Knytt bånd til andre roller

Lag en relasjon til minst én av de andre rollene. Kanskje er dere i familie. Kanskje er dere gamle rivaler som må jobbe rundt fiendskapet. Kanskje har dere samme tydelig definerte mål.

 

Vis engasjement

Møt til tiden, prioritér spill (eller si tidlig fra hvis du finner ut at du ikke kan prioritere spill). Vær tilstede når dere spiller, ikke snakk om alt mulig annet enn det som foregår i spillet. Bidra til å få satt nye datoer. Fortell hva du likte med spilltreffet.

 

Se de andre

Gi plass til medspillere. Engasjer deg i det deres roller holder på med. Merk deg hva de interesserer seg for, og se om du kan bygge opp under det.

 

Du duger

Vit at du duger ved dette spillbordet. Dine forslag er interessante. Andre har ikke ditt hode. Det du synes virker innlysende kan komme overraskende på andre.

 

Hva ville rollen min gjort?

Lev deg inn i rollens motivasjoner, bakgrunn og personlighet. Hva er viktig for den? Hva er den redd for? Hvordan møter den livet? Du trenger ikke være noen stor skuespiller, men la handlingene dine følge av det du vet om rollen og situasjonen den befinner seg i.

 

Si ja, og…

Dette er et mantra jeg ser stadig oftere fra rollespillere, som kommer fra improvisasjonsteater. Selv om folk erklærer det som en slags trossetning later ikke alle til å ha internalisert hva det betyr. Det dreier seg først og fremst om forholdet til fiksjonen. Rollen din kan godt si nei til ting han ikke vil. Men ikke overprøv det andre tilfører spillet. Hvis en medspiller sier rollen hennes forsøker å forføre vertshuseieren, javel – så forsøker hun det. Kanskje din rolle kan tre støttende til ved å skryte hennes rolle opp i skyene. Blokkering er det motsatte: “Du har lav karisma”, “vi har ikke tid til dette”, osv. “Si ja” handler også om vilje til ikke å tvinge sin vilje gjennom til enhver tid. Til ikke å planlegge alt i minste detalj. En vilje til å lytte til andre og bygge videre på det de tilfører spillet og fiksjonen.

 

La rollen endre seg

I filmer, bøker og teater er mye av spenningen knyttet til hovedpersonenes utvikling. Kanskje går de på en smell og blir desillusjonert. Kanskje finner de nytt håp og pågangsmot. Kanskje gir de opp karrieren som eventyrer og flytter hjem for å drive gården. La opplevelsene forandre rollen som person. Rollen er ikke et statisk “alignment”, eller et fasttømret reaksjonsmønster. Den er et levende individ i utvikling. La rollen reagere på det som skjer med den.

 

Kult å tape

Det er spennende når hovedpersoner i andre former for fiksjon møter utfordringer, overmakt, gjør tabber og går på snørra. Det er spennende å se om de klarer å reise seg igjen, og det er spennende å se hvordan de løser problemene. Denne spenningen kan du nyttegjøre deg i spill. NB: Noen spill legger opp til at spillerne skal forsøke å vinne. Ved å skaffe de nyttigste gjenstandene, stige i level og handle taktisk. D&D spilles ofte på denne måten. Hvis et flertall av de andre spillerne har en slik tilnærming bør dere ta en prat om hvorvidt det å bevisst sabotere for rollen passer inn med spillopplevelsen de andre har lyst på.


Ole Peder Giæver IMG_0713

Ole Peder Giæver (f. 1980) er journalist, og medforfatter av rollespillet Itras by (2008) og faktaløven Rollespill (2014). Han har vært redaksjonsassistent i fanzinet Imagonem siden han var 15 år, og grunnla Facebook-gruppen Rollespill.info i 2012.

 

 


Teksten i denne artikkelen er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. Denne lisensen gjelder kun for tekst og ikke for bildematerialet i artikkelen. Ved bruk av tekst settes det pris på om det linkes til denne siden og at vi blir gjort oppmerksomme på bruken. E-post: pegasus@n4f.no.