Følg Magasinet Pegasus

Vi må snakke om det

Pulsen stiger og du kan kjenne blodet pumpe i årene. Du husker ikke lenger hva du holdt på med, og alle andre ord en “eh” er slettet fra minnet ditt. På et øyeblikk er du forandret fra en helt normalt oppegående person til en lallende idiot, bare fordi hun gikk forbi. Kjenner du deg igjen?

Rusen som pumper gjennom oss når vi er forelsket får oss til å tro at vi fysisk kan kjenne hjertet som slår, får oss til å bli sinnsykt enspora, og det gjør at vi innbiller oss at vi ikke har primærbehov som mat eller søvn. På toppen av det hele får det oss til å treffe dårligere, eller i alle fall mer impulsive valg. Stort sett forelsker vi oss ikke fordi vi velger det, det bare skjer. Men noen få av oss er dumme nok til å trigge en forelskelse helt frivillig. For de av oss som ikke engang liker å innrømme at vi faktisk har føleser kan det bli ekstra komplisert. Hva er det som får folk til å leke med noe av det skumleste følelseslivet vårt har å by på? Og hva gjør vi når det ikke fungerer? Hva gjør vi når det blir skikkelig kleint? Jeg har snakket med en knippe laivere for å finne det ut.

laivlove2 (1)

 

Risikabelt og dritskummelt

På spørsmålet om hvorfor i all verden man ønsker å utsette seg selv for dette kaoset av følelser kan de fleste svarene oppsummeres slik: Fordi det er gøy, deilig, risikabelt og dritskummelt. På spørsmålet om hvorfor man velger å avstå fra å utsette seg selv for kaoset av potensiell bleed og postlaivblusen fra helvete fikk jeg som svar “fordi det er risikabelt og dritskummelt”. For noen er ikke forelskelse et aspekt de synes er interessant å utforske på laiv, men det lar jeg ligge fra nå av i frykt for å kjede dere alle med 1500 ord om likegyldighet.

For noen handler laiv først og fremst om å fortelle eller drive frem en historie. Man tar valg på vegne av rollen basert på hva tror er kult for seg selv eller hva som skaper bra spill for andre. For andre er det et ideal å leve seg så mye inn i rollen og dens følelser som mulig. Valg skal taes i rolle, og man velger ikke å gjøre noe bare for å skape spill dersom en føler at det gå på akkord med din egen rolle. De fleste spiller et sted mellom disse ytterpunktene. Selve laiven er en viktig faktor her. Få drar på fantasylaiv og spiller svartork for å oppleve dyp immersjonisme og indre spill. På en laiv med en mer realistisk setting vil de fleste spillere investere mer av følelsene sine, og dermed oppleve laiven som mindre overfladisk enn om man velger å fokusere på magisystem og kamppoeng. Ikke et vondt ord om å denge hverandre med latexøks, men alt til sin tid.

“Få drar på fantasylaiv og spiller svartork for å oppleve dyp immersjonisme og indre spill

Hvor går grensen?

Jeg tar utgangspunkt i en laiv der du har turt å innvestere noe av deg selv. Så, hvor går grensen mellom bleed og immersjonisme? Klarer du virkelig å la karakteren din oppleve intens forelskelse uten å bli berørt av det selv? Jeg vil våge å påstå at det er like umulig som å ikke bli påvirket av det  adrenalinkicket som følger med intes frykt. Men hvor går grensen mellom lek og alvor? Når blander dine og rollen sine følelser sammen? Når er du ordentlig redd eller ordentlig forelsket? For de fleste er det ikke noe mål å bli forelsket i medspilleren sin på ordentlig, aller minst hvis en av spillerne har en partner.

Jeg ser for meg en skala. I den ene enden har du intenst indre og intimt spill. Den typen spill hvis formål er å skape spill for deg selv om de andre som er i scenen. Ta for eksempel er par omringet av stearinlys som ser hverandre dypt inn i øynene. Dette er neppe en scene som vil være særlig spektakulær å se på, men for de som er involvert i den kan det likevel være det som sitter dypest igjen etter laiven. På den andre siden av skalaen finner vi de store gestene. De som forteller alle en (over)tydelig historie. Det er i disse scenene Ole endelig tør å fri til Anne midt på gårdsplassen til tross for at familiene deres hater hverandre. Dette er scenen hvor Lise dumper Kari i alles påsyn for å virkelig ydmyke henne. Sånne scener kan selvfølgelig også gjøre et sterkt inntrykk på de som er involvert i dem, men de er også fine å bruke til å fortelle en kjærlighetshistorie.

 

En kjærlighetshistorie

Se for deg Pål og Anders som ikke kjenner hverandre. De skal på laiv og spille hemmelig forelsket. Hvis det skal deklameres dikt på gårdsplassen, så skal det i alle fall ikke gjøres på dag nummer en. De har selvfølgelig snakket med hverandre om grenser og avtalt bakgrunsfluff på forhånd. Alt ligger til rette for en bra opplevelse for dem begge, men tre timer inn i laiven skjønner Anders at dette går bare ikke. Ikke nok med at han og Pål ikke har verdens beste personkjemi, Pål bruker til og med samme parfyme som eksen. Hva gjør Anders?

Anders har flere taktikker han kan bruke. Kanskje han gjør som flesteparten av de laiverene jeg skisserte dette for og snakker med Pål om det? Sammen kan de finne ut at rollene ikke var så forelsket likevel, Pål kan vaske av seg parfymen, eller de kan la noe annet ta fokus i stedet for kjærlighetshistorien. Hvis Anders er av den litt feigere typen kan han unngå Pål så godt det lar seg gjøre og håpe at han tar hintet. Hvis Anders derimot ikke har noe i mot oppmerksomhet og denne forelskelsen må ut hvis de skal skape det enorme dramaet arrangørene hadde sett for seg kan han gå for den best egnede yttersiden av skalaen. Midt i stua kan han sette seg på kne og lire av seg et så klein kjærlighetsdikt av selv Wergeland ville synes at det var litt i overkant pompøst. Det er bare en bonus hvis halvparten av spillerne må bite seg selv i leppa for å ikke bryte ut i latter under vers nummer fire der han sammenligner sin kjæres flotte hår med den mykeste lammeull. Man kan altså bruke det ytre store gestene til å gjemme seg bak dersom medspilleren din og du ikke har kjemi eller at dere har for mye kjemi.

“Etter fire intense dager med fiolinmusikk i hodet og stirring i hverandres øyne med stearinlys, er laiven over og det er på tide å møte den brutale virkeligheten

La oss gå tilbake til start. Denne gangen opplever Pål og Anders en magnetisk kjemi seg i mellom. Pål lukter så godt at det plottet med han bestekompisen som Anders skulle spleise med Kari virker mindre og mindre tiltrekkende. Bestekompisen har sikkert andre plott, og den feiden med broren om hvem som skal arve familiebedriften virker ikke fullt så vesentlig lenger. Etter fire intense dager med fiolinmusikk i hodet og stirring i hverandres øyne med stearinlys, er laiven over og det er på tide å møte den brutale virkeligheten. Anders innser at han ikke aner om det er Pål eller bare rollen hans som er innmari tiltrekkende og dessuten er utstyrt med tidenes personlighet. Hva slags muligheter har Anders nå?

Det er her meningene virkelig deler seg. For noen er dette en situasjon de har jobbet hardt for å ikke komme i i utgangspunktet. For disse er det bare aktuelt å spille forelsket i noen de kjenner fra før og som de vet at de ikke kommer til å bli tiltrukket av. Gjerne en person hvis legning, kjønn og eller sivile status uansett ikke ligger til rette for en match. For å i det hele tatt gå med på å spille forelsket kan det være mye tryggere å gjøre det med din beste venn enn med en vilt fremmed. For andre er dette en gylden mulighet for en flørt. Kan det skade å prøve seg?

Felles for begge disse gruppene, og dem som ligger et sted midt i mellom som jo er de fleste, er at det en god idé å snakke sammen. Enten du vil sjekke ut om den utrolige morsomme dama faktisk er din type på ordentlig og om hun også synes dette var litt mer spennende enn det dere hadde tenkt, eller om du bare vil lande hele greia sånn at du kan gå hjem til partneren din, er det lurt å snakke om det. Hvis man ikke kjenner  hverandre fra før er det uansett allright å sortere litt i hvem som er hvem. Av spilleren og rollen altså. Noen forteller om å ha møtt drømmedama på laiv på akkurat denne måten, men omtrent like ofte finner man fort ut at det var rollen og ikke spilleren bak den som var mest interessant på den måten.

Tilbake til hverdagen

Av og til vil man helst være i fred, for å få lande litt. Kanskje var det litt kjipt at Lise ikke er den råbarske kompromissløse personen i virkeligheten eller at Anne ikke eier et romantisk bein i kroppen. Kanskje Pål synes det diktet faktisk var fint?  Eller kanskje det er stikk motsatt. At Anders i det virkelige liv har en kjæreste og at det dermed er litt kleint om han finner ut at du fikk en liten crush på ham? Da kan det jo være ganske fristende å holde seg unna. Det skjer at spillerne har motstridende behov etter laiven. Uansett tilfelle var alle som har vært på noen av sidene av denne situasjonen enige om at man må bite i det sure eple og ta den praten likevel. Rens lufta, sorter hva som er hva, så er begge parter klare for å gå videre uansett om det er sammen sjanglende hjem fra afterlaiven eller hjem til hvert sitt liv.
Laiv er en virkelighetsflukt. Målet er altså å flykte fra hverdagen.I hverdagslivet må vi snakke om det på jobb, med familien eller venner for å få livet til gå rundt. Også går vi hen å velger en virkelighetsflukt som baserer seg på at en må snakke om det før, under og etterpå? Forstå det den som kan.

 


Råd til deg som skal spille forelsket

  • Snakk med hverandre.
  • Avtal grenser på forhånd (både fysiske og mentale) og hold deg til de avtalene.
  • Sjekk inn med hverandre under laiven. Det er bedre å gå off i fem min enn å få vite etter laiven at noen har følt seg utrygge/kjeda seg/vært frustrerte gjennom hele laiven.
  • Til deg som er erfaren og skal spille med en fersking: det kan være en idè å ikke fokusere så mye på hvor det er greit å ta på hverandre når dere snakker sammen at det fysiske dominerer hele relasjonen
  • Ta en innsjekk selv om du tror alt er fint.
  • Husk at grenser betyr mer enn hvor det er lov til å ta på hverandre. En laivforelskelse kan være mentalt intimt også.
  • Hvis en har behov for å prate og en ikke har det når laiven er ferdig må behovet til den som trenger å prate om det gå først.

Hva bør arrangørene tenke på?

  • Aldersammensetning
  • Eventuell stor forskjell i sosial status
  • Sjekk om begge parter ønsker å spille på forelskelse
  • Tenk over hvorfor du lager dette plottet. Er det bare et fyllplott i mangel på noe bedre. Forkast ideen.
  • Respekter et nei. Ikke mas på spillere som har bedt om å slippe å spille på kjærlighet.
  • Ha gode rammer for hva som er greit på din laiv uavhengig av om du tenker at intimitet skal være en del av laiven.

Hva er bleed?

Bleed er et forholdsvis nytt begrep som kan bety flere ting. Man kan snakke om interlaivbleed (når to laiver “blør inn i hverandre), men mest vanlig er det å bruke bleed om fenomenet som oppstår når laiven og det virkelige livet blør inn i hverandre. Et eksempel kan være at du gjenopplever følelsen av glede og beruselse fra en ekte forelskelse når du spiller ut en kjærlighetshistorie på laiv. Når det gjelder intime ting som å spille på kjærlighet kan bleed gjøre det vanskelig å skille mellom dine følelser og rollens følelser.