Følg Magasinet Pegasus

Spillet som ikke krever øyne

Spill; fargerike, fulle av flotte animasjoner og imponerende grafikk – men hva hvis du er blind? Folk vet at blinde ikke kan se, men tenker sjeldent over hvor hemmende dette kan være i en verden med så mye visuelt fokus. Å inkludere personer med synshandicap i spillindustrien er vanskelig.  Nesten ingen spill blir tilbudt i fargeblind-versjon. Og hva hvis man er fullstendig blind? Er det umulig å ha dataspill som hobby da? Ikke hvis man spør folkene bak Incus Games!

 

Dataspillet som har fått tittelen Three Monkeys er et forsøk på å bryte med folks ide om hvordan et dataspill skal bygges opp. Ser du på formelen for hvordan man konstruerer et dataspill så er formidlingen av en historie ofte viktig. Om det så er League of Legends’ bakgrunnshistorie for karakterene, eller om det er et FPS som Wolfenstein – historien er et viktig element. Måten man forteller historien på er nesten alltid gjennom bilder og lyd som presenteres i interaktiv form. Men Incus Games fjerner den visuelle delen av dataspillene sine. De presenterer kun lyddelen for spilleren, et konsept kjent som “audio only”, derfor må historien må være ekstra fengende:

“Three Monkeys er satt til verdenen Byzatia. En verden kastet inn i mørke av en forbannelse som har revet solen av himmelen. Det en gang rike og fargefulle landets innbyggere er nå fanger i sine egne landsbyer. Om de ferdes ut i Avgrunnen – verdenen som ligger utenfor beskyttelsen til  landsbyenes Holi-lanterner – vil mørket raskt sluke dem, deres tilregnelighet og deres menneskelighet. Slik blir de til en av de grusomme “crazies” som streifer rundt om i mørket.”

 

I spillet tar du rollen som Tobar, som har en spesiell fordel i denne  verdenen; han er født blind og påvirkes derfor ikke av Mørkets forbannelse. Du legger ut på en reise for å bryte forbannelsen og det blir et eventyr slik du aldri har opplevd det før!

 

Utviklerne av spillet ønsker ikke at den manglende visuelle siden av spillet skal skape frykt eller forvirring for spilleren – det er ikke det som er poenget med mørket – men at spilleren skal finne styrke i sine andre sanser, og dette belønnes hurtig! Spilleren skal få en følelse av at det finnes andre styrker og måter og handle på og at mørket ikke er et handicap, men en mulighet for å oppleve verden på en ny og spennende måte.

 

Mørket et ikke, som i mange andre grøsserspill, årsak til frykt eller panikk. Det er simpelthen bare sånn det er og det er opp til spilleren hvordan de vil takle dette. Med andre ord så legges det ikke vekt på hva man ikke har, men hva man finner underveis. En filosofi som går overens med hvordan det er å ikke se i virkeligheten.

 

Man vet at blinde har forsterkede sanser, og utviklerne fokuserer på å benytte seg av dette ved å gi spilleren midlene hun/han trenger for å skape bilder i sitt eget hode. Fordi spilleren kun bruker lyd for å orientere seg har spillutviklerne perfeksjonert sin fortellerevne. Man får små hint om hva som skal til å skje: Lyden av metall som skrapes mot metall – kan det være lyden av et sverd som blir trukket? Hvordan høres en person i rustning som kommer mot deg ut? Hvordan lyder et armbrøst i det det  blir avfyrt? Du kan kanskje svarene på noen av disse, men vær forberedt på å ikke kunne identifisere alt med en gang – og deri ligger litt av spenningen! Dine handlinger utføres ut i fra hva du mener skjer rundt omkring deg, basert på din fantasi og evne til å lytte.

Om du ønsker å støtte spillet kan du gjøre det på hjemmesiden www.enterbyzantia.com