Følg Magasinet Pegasus

Foto: World to the West

Hvordan selger man egentlig et dataspill?

Så du har lagd et spill. Du har slavet i uker, måneder og kanskje år for å få det til bli akkurat som du vil, og resultatet ble ganske fett om du skal være helt ærlig. Nå skal bare spillet selges før du tar fatt på en livslang karriere i spillbransjen. Men vent litt. Hvordan selger man egentlig et dataspill?

Vi har snakket med Vincent Jalland fra Rain Games i Bergen (kjent for spill som Teslagrad og World to the West) om do’s og don’ts når du skal sende spillet ditt ut på det ubarmhjertige markedet.

SUKSESSPILL: Både Teslagrad og World to the West har gjort suksess i norsk spillbransje. Vincent jobbet med markedsføringen av sistnevnte.
SUKSESSPILL: Både Teslagrad og World to the West har gjort suksess i norsk spillbransje. Vincent jobbet med markedsføringen av sistnevnte.

Hva er det første man skal gjøre?

Tenk på markedsføring lenge før spillet er ferdig, folk må ha det på radaren lenge før lansering. Spilljournalister må vite at spillet ditt kommer, hype må skapes, og folk må være klare til å kjøpe spillet den dagen det kommer ut. Dag 1 er ekstremt viktig, og er også en veldig god pekepinn på hvor mye spillet kommer til å tjene inn i løpet av levetiden si. Trenden vi ser i bransjen er at den første uka vil stå for en tidel av det første årets inntjening. Hvert påfølgende år antar man å tjene halvparten av det man gjorde året før, med noen variasjoner selvsagt.

Du kan prøve å bygge spillet ditt med markedsføring i tankene. At spillet er pent og ser bra ut på bilder hjelper på salg og er viktig for å bygge community. Hvis folk i bransjen snakker om spillet ditt offentlig før det kommer ut er du på god vei.

Hvis det er ett tips jeg skal gi så er det å ikke legge markedsføring til side for å gjøre ferdig spillet ditt. Prioriter markedsføring!

 

Er det forskjeller på store og små spill?

Ikke egentlig, som med mange andre ting handler det om å få flest mulig “øyne” på spillet ditt. Ikke sats på viral marketing eller at spillet selger seg selv, det skjer så godt som aldri. Du må reklamere for spillet ditt uansett hvor stort eller lite det er.

PRIORITER PR: – Vektlegg markedsføring tidlig i prosessen, råder Vincent Jalland fra Rain Games. Foto: Simon Ingebrigtsen
PRIORITER PR: – Vektlegg markedsføring tidlig i prosessen, råder Vincent Jalland fra Rain Games. Foto: Simon Ingebrigtsen

 

Hvordan markedsfører man da?

Det kommer litt an på plattformen din. Markedet for mobilspill er oversaturert både med spill og reklame, og det kan være vanskelig å bryte igjennom og skille seg ut.

Til PC er YouTube-reklame noe å tenke på, og det er noe av det jeg angrer mest på at vi ikke gjorde til forrige lansering. Men til syvende og sist så er det viktigste å få noen som har innflytelse (journalister, influencers, streamere, osv.) på spillerne til å snakke om, skrive om, eller streame spillet ditt. Jo flere som hører om det, jo bedre.

 

Hvilke språk bør jeg oversette spillet mitt til?

Viktigheten av oversettelser varierer fra spill til spill og språk til språk, men det er nesten alltid verdt det. Hvis du skal gi ut på nintendo MÅ du tilby spillet på fransk, spansk, tysk, italiensk og engelsk. Hvis du ønsker å få statlig støtte må du tilby det på norsk.

Vårt siste spill oversatte vi til ganske mange språk. Steam prioriterer å vise deg spill som er oversatt til det språket som brukeren har valgt i innstillingene, og vi merket oss dette spesielt godt i Kina. Dette er nok delvis fordi markedet der er så stort, og delvis fordi såpass få vestlige spill tilbys på kinesisk at spillet fikk mer synlighet der sammenlignet med i vesten. Kinesisk og portugisisk er kanskje de viktigste språkene å oversette til utover de “vanlige språkene”.

Hva bør jeg tenke på hvis jeg vil porte spillet mitt til andre plattformer i framtida?

Alle plattformene har egne krav til load speed, fps, og så videre. Dette bør tenkes på tidlig i prosessen, ellers blir det veldig mye knoting når du skal porte. Publikummet for indiespill er helt klart på PC, så du trenger et marked av en viss størrelse for at det skal være verdt tiden din å porte til konsollene.

 

Huff, alt dette høres fryktelig vanskelig ut!

Det finnes jo noen som faktisk kan dette her, og det er ikke alltid oss utviklere. På et eller annet tidspunkt bør man vurdere å skaffe seg en publisher, noen som har en markedsføringsmaskin allerede. Det finnes ikke noe minstekrav for hvor stor du må være før du kan gjøre dette, det er kvaliteten som har noe å si for at noen skal gidde å pushe spillet ditt for deg. Dessverre finnes det kun én norsk utgiver (Snow Cannon Games. Red.anm.), så mange er nødt til å se utenlands.

Man sier selvsagt fra seg en del frihet ved å knytte seg til en utgiver, men dette avhenger helt av kontrakten du signerer. Noen gir deg mye frihet og stoler på at du fikser selve spillet på egenhånd, mens andre setter strenge krav til hva som må være med (f.eks. EA som ofte krever at du må ha mikrotransaksjoner).

Det er også viktig å finne riktig publisher til riktig spill, feil publisher kan senke spillet ditt. Finn noen som kjenner din sjanger og har jobbet med utviklere på din størrelse. Et godt eksempel er svenske Paradox som er kjempegode på strategispill og citybuilders, og på samme måte er de fleste andre publishere også spesialiserte innenfor sitt felt.