Følg Magasinet Pegasus

The Elder Scrolls Legends

tesl

CCG (Computer Card Game) er en sjanger som for tiden øker i popularitet. Noen velkjente eksempler på dette er ‘Heartstone’, ‘Hex: shards of Fate’, og ‘Magic: The Gathering Online’. Med så store titler allerede på markedet, har The Elder Scrolls Legends hva som skal til for å skille seg ut og bli nok en medspiller i dette nye markedet i  spillindustrien?

Hvis du er interesseret i CCG, så vet du at det finnes en hel del solide titler indenfor sjangeren. Hvert spill minner (for det utrente øye) om hverandre, da alle er Cardgames. Men hvordan disse presenteres og hvordan de spilles varierer.

tesl1

Visuelt fabelaktig

I ‘The Elder Scrolls Legends’ har Bethesda utnyttet sitt fargerike, fabelaktige fantasyunivers, og skapt et Cardgame, som med sitt utrolig flotte layout og illustrationer er en fornøyelse å se på. Bildene på kortene er tegnet realistisk og alvorlig, noe som gir en en dempet effekt og de “skjærer” mindre i øynene, enn f.eks. tegningene i Heartstone. Det er en smakssak hva man foretrekker, men begge er eksempler på dyktig utnyttelse av en stilart. Layouten er ikke kun laget lekkert, men henger sammen med informasjon som påvirker gameplayfunksjoner, i en flott sammensmeltning av funksjon og estetikk. Soundtracket i spillet har en perfekt balanse, den drar deg inn i det stemningsfylte universet men er ikke for bombastisk til at den distraherer.

Flere lag

Selve gameplayet skiller seg ut fra andre CCG spil, uten å prøve å gjenoppfinne sjangeren. De største forskjellene finner vi i de to ‘Layers’ som findes på brettet, som er uavhengige av hverandre. Spilleren kan velge å spille på én av disse ‘Layers’ pr. tur. Spilles det på høyre side kan man angripe andre kort, plassert på samme side, eller angripe fiendens ‘Avatar’ direkte. På denne måten blir det vanskeligere å dominerer bordet, og det skrur opp strategiaspektet i spillet.

tesccg_feature

Det legges i større grad vekt på uforutsigbarhetselementene; Ved å innføre forskjellige ‘Conditions’ på de forskellige ‘Layers’, må spillerne konstant se over strategien sin, og man belønnes for å tenke kjapt og for å være tilpasningsdyktig. For eksempel kan et ‘Layer’ på høyre side ha “prevents new cards from being attacked until the next turn. You may draw a card without risk of immediate destruction” som condition.
Sammenliknet med andre CCG, rettes The Elder Scrolls Legends med sin ekstra vekt på strategi og alvorlige tone, mot et publikum som verdsetter fordypelse frem for tilgjengelighet. Man tvinges til å tenke seg om!

Gratis moro!

Spillet blir ikke en “Hearthstone-Killer”, men det virker heller ikke som om det er meningen. The Elder Scrolls Legends gjør sin egen ting, og gjør det utrolig godt!

Ble man skremt av Bethesda’s siste fjollede fiasko aka. ‘The Elder Scrolls Online