Everything — mer enn underholdning!

Hva hvis livet var en lek? Ikke i en filosofisk betydning med rett og slett en lek. Du fødes og våkner opp for å oppleve, og når du dør vender du tilbake til ingenting – tar en pause, omtrent som et barn som må hjem til middag etter å ha lekt en hel dag – for å neste morgen våkne igjen, frisk og uthvilt etter en lang søvn, klar for enda et liv med opplevelser på godt og ondt. Dette, og mye mer, er spørsmål som stilles og utforskes i den nye spillet for både PC og PS4 Everything.  

Den engelske filosofen og forfatteren Alan Watts.
Den engelske filosofen Alan Watts.

 

Det er vanskelig å beskrive et spill som dette. Man kan snakke om de grafiske aspektene som gameplay, sjanger og bugs. Men et spill som dette er mer enn summen av delene sine. Det VIL noe med spillerens opplevelse, noe som ikke bunner i underholdning, til tross for at det er rikelig av det tilstede. Derfor starter denne anmeldelsen med en beskrivelse av hva spillets mål er:

 

Målet er å la deg være alt du kunne tenke deg å være, samtidig som du godt vet at du i virkeligheten er noe annet.

 

Gameplaymessig er det snakk om third person view med skiftende avatar: Du kan velge å styre et objekt og du velger selv hvilket! Vil du spille som en gris? Go for it! Eller vil det være morsommere å være en mikrobe på et hårstrå? Vær min gjest! Hva med hele universet på én gang? Ja da! Everything leker med vår definisjon av spill og forsøker samtidig å leke med vår definisjon av livet og eksistensen.

 

David-OReilly-everything-game

Målet gjøres klarere når det går opp for en at lydsporet i spillet består av sitater, utplukk og forelesninger av Alan Watts, en av den moderne tids viktigste og morsomste filosofer. Spillet forsøker å gi deg et innblikk i verden som om du VAR universet som bare leker med seg selv. I spillet kan du skifte perspektiv/avatar ved å velge andre objekter, og disse kan du finne i alle de forskjellige micro- og macro lag som vår realitet består av. Gå nær et tre, zoom inn, og du kan oppleve perspektivet som en mikroskopisk encellet organisme! Zoom ut og du kan oppleve som hele universet. Og alt sammen er lenket sammen. Det store består av de små og de små utgjør det store.

 

everything1

Lydeffektene er en sann fryd, de lokker deg til å utforske bare “5 minutter mer” bare for å se hva som mon tro kan skje hvis nå atte… Og plutselig har du spilt hele natten og er svært fornøyd med egen innsats. Spillet gir deg oppgaver på løpende bånd i form av puzzles og utfordringer. Jeg vil ikke ødelegge overraskelsene ved å beskrive de her for deg, ettersom gåtenes oppbygging er en del av det som gjør det gøy. De er bisarre, morsomme og ikke alt for enkle.

 

Grafikken har en nedtonet og simplifisert tone, med ekte skjønnhet og bevisst styggedom. Dette er ikke et spill man spiller for grafikken. Man spiller for den totale opplevelsen og den har jeg kun lovord om. Et frisk og kraftig pust av et spill som bør oppleves av alle som nyter noe som er litt annerledes.